2014. július 21., hétfő

Fegyverszünet kisebb fellángolásokkal

Az elmúlt ülésen a házaspár 3 házi feladatot kapott a Coach-tól.
1., Folytassák tovább programtervük végrehajtását!
2., Kezdjenek heti összefoglaló írásába, ahol saját maguk számára megfogalmazzák a héten történteket és levonják belőle a következtetéseiket, mi volt jó és mit szeretnének a jövőben változtatni. Az így elkészült írásos összefoglalókat, pedig hozzák magukkal ülésről, ülésre.
3., Szintén írásbeli feladat, hogy amikor késztetést éreznek arra, hogy becsméreljék, kritizálják a másikat, akkor ezt ne tegyék! Egy erre a célra rendszeresített füzetbe, vagy számítógépes fájlba írják le.

A Coach tehát elsőként azt tudakolja tőlük, hogy elkészítették-e az írásos feladatokat és hogyan érezték magukat a feladatok elvégzése közben és utána.

Ne nekem mondd, hanem a Coach-nak!

Most Zalán kezdte a beszámolót. Elővette az "okostelefonját", és büszkén mutatta, hogy igen-igen, ő leírt mindent.

- Nagyon jól éreztem magam már írás közben is. Ahogy írtam, mi is történt velünk a héten, valahogy fel is dolgoztam a dolgokat. Újra végig tudtam gondolni a történteket, következtetéseket vontam le belőlük, és át is értékeltem. Sőt, volt, amiről el tudtam dönteni, hogy ha a jövőben hasonló szituációba kerülök, hogyan fogok viselkedni. Nagyon elégedett vagyok magammal és ezt ennek a leírós módszernek köszönhetem.
Ami pedig jó a másik feladatban, hogy amióta ezt kérte tőlünk, nem volt igazi "haragból veszekedés" közöttünk. Lassan szállóigévé válik, hogy "Ne nekem mondd, írd meg a Coach-nak!" :) És ez segít! Bár nem kellett sok kritikát leírnom, de az a pár kifejezés, ahogy kiírtam őket magamból, el is veszítette a jelentőségét, és már nem is éreztem feszültnek magam. Felolvassam, hogy miket írtam?

A Coach arra kérte Zalánt, hogy várjon még a felolvasással kicsit, hallgassák meg előbb, Flórának hogyan sikerültek a feladatok.

- Könnyű Zalánnak - kezdte Flóra - hiszen "okostelefon függő". Én nem használom ilyen intenzitással sem a számítógépet, se a telefonomat. Papírra szeretek írni, az meg macerásabb, mert nincs mindig a füzetem a kezem ügyében. Tehát technikailag nekem nem volt olyan kellemes ez a feladat.
Ami viszont a tartalmi részét illeti, abban egyetértünk. Valahogy kiüríti az ember agyából a sok kavargó gondolatot a leírás, és amint a papíron stabilizálódnak a mondatok, már nem olyan zavarosak, rend lesz köztük, átláthatóak. Így már sokkal megoldhatóbbnak látszanak azok a problémák, amelyek előtte még szinte tragikusnak hatnak. Ami pedig a haragos gondolatok papírra vetését illeti, amikor éreztem, hogy most mondanék valami csúnyát, érdekes belső mosoly futott rajtam át, és a csúnya kifejezések már nem is jutottak eszembe, csak a mondat, amit Zalán már idézett: "Ne nekem mondd, írd meg a Coach-nak!". Szóval nekem nem is kerültek kritizáló kifejezések a füzetembe.

Összecsapás a "bolhapiac" miatt

- No, lássuk akkor - kérte a Coach - mit is jegyzetelt le Zalán az elmúlt hétről!

- Szerintem jól telt a hét. A program tervnek megfelelően. - olvasta Zalán - A hétköznapokon minden a megbeszéltek szerint ment. Olyanok voltunk, mint egy "normális" család. A héten elkísértem Flórát a lélekbúvárhoz, úgy, hogy bent voltam én is vele az ülésen. Érdekes volt, és nagyon jó érzés, hogy tudok neki segíteni, feldolgozni a lelki problémáit. Szerintem ez is közelebb hoz bennünket újra egymáshoz. Szombaton pedig a szokásos házimunkák zajlottak.
Két nehezebb ügy volt csak.
Az egyik, vasárnap reggel történt. Flóra ki akart menni a bolhapiacra. Ez nála "hajnali program" 6-7 körül indul és 9-kor jön. Én azonban ragaszkodtam hozzá, hogy velünk maradjon. Ezt nehezményezte, de végül nem ment ki. Azért ragaszkodtam a maradáshoz, mert az elmúlt 3 hétben én tisztességesen odatettem magam a szombatokkal, de a vasárnapok még nem tökéletesek. Úgy gondolom, hogy amint ez változik, akkor nem fogok ragaszkodni az "egyezség betűjéhez" :)
A másik húzósabb ügy pedig, hogy Ábel 10. szülinapja lesz a jövő héten. Ez eléggé megviseli Flórát. Sajnos több összezörrenésünk is volt emiatt, mert szerintem túlzásba akarta vinni a szervezést. Focis ünneplés, napján ünneplés, hétvégi házibuli, stb. Szerencsére mire e sorokat írom, megszületett a kompromisszum, bár nem olyan simán, mint "normál esetben kellett volna". Ettől eltekintve tovább tart a "fegyverszünet" :)
Hát ennyit naplóztam a múlt hétből. - fejezte be Zalán a felolvasást.

Ultimátum: Ha te nem tartod be, nekem nem éri meg

Flóra pedig ezt olvasta fel:
- Ez a hét egészen békésen indult. Tartottuk magunkat a programtervhez egészen szombatig. Jól esett ez a kiszámítható napirend. Voltak persze szóváltásaink, de ezek egy átlagos házasságban is megtörténtek volna. Ábelnek szerdán lesz a 10. szülinapja. Sokat foglalkoztam azzal, hogy hogyan ünnepeljük meg. Emiatt veszekedtünk, mert Zalán meghúzott egy összeghatárt, ami fölé nem mehetek. Ez persze rendben van, de mégis..... Azért sikerült kompromisszumra jutnunk a végén.
A pszichológus kérte, hogy hívjam el magammal Zalánt is a múlt heti ülésre. Tartottam ettől. Elsősorban, hogy nem akar majd eljönni, aztán meg, hogy nem fogok tudni a lelki dolgaimról őszintén beszélni előtte, mert azok eddig tényleg csak az enyémek voltak. Szerencsére a félelmeim alaptalanok voltak. Zalán szívesen jött velem, és egyáltalán nem okozott nekem gondot, hogy beszéljek a legmélyebb belső vívódásaimról előtte. Még a végén tényleg sikerül rendbe tenni a saját életemet és a házasságomat is.....
 A hétvége mondhatni, jól telt, minden a megbeszéltek szerint. Egy fennakadás volt, amit nem értek. Vasárnap szerettem volna kimenni reggel a bolhára. Időnként szeretek kimenni, és tavaly novemberben voltam utoljára. Mondtam Zalánnak, hogy mennék, mire közölte, hogy azt már nem.

Mondtam, hogy akkor jöjjenek ők is a gyerekkel, és erre az volt a válasz, hogy ők aztán fel nem kelnek ilyen korán. (Merthogy én tényleg korán szoktam menni, és mire ők ébrednek, szinte mindig otthon szoktam lenni.) Azt is hozzátette, hogy ő minden hétvégén megteszi a saját vállalását, de az neki úgy "nem éri meg", ha ő nem kapja meg cserébe a nyugis vasárnapokat. Végül otthon maradtam, de ez hosszútávon nem lesz jó nekem így.

Ugyanazt lehet békésen is?

A Coach megköszönte a részletes beszámolókat. Majd így folytatta.
- Elhangzott mindkét beszámolóban, hogy vita kerekedett a bolha piacozás és a születésnap szervezés körül.
Most nézzünk meg egy olyan módszert, amellyel el tudják venni ezeknek a vitáknak az élét.
Ha azt szeretnék, hogy nyitott fülekre találjon a kérésük, beszéljenek szigorúan tényekről, fogalmazzák meg pontosan, hogy mit szeretnének az adott helyzetben, használjanak "én kijelentéseket", és kerüljék a "te kijelentéseket"! Nézzünk egy példát! Zalán idézze fel, hogy is hangzott a bolhapiacos bejelentésre a reakciója!
- Hát valahogy így. - kezdte Zalán - Már megint el akarsz menni itthonról, pedig abban egyeztünk meg, hogy ez itthon heverős vasárnap lesz!
- Köszönöm. Flóra, hogy érezte magát ettől a mondattól? - fordult most az asszonyhoz a Coach.
- Dühöt éreztem. - mondta Flóra - Olyan "Nekem te ne parancsolgass!" érzésem támadt.
- Zalán! Most próbálja meg tényszerűen megfogalmazni a dolgot, majd elmondani, hogy Ön mit várna ebben a helyzetben! - kérte a Coach. Zalán rövid gondolkozás után így szólt:
- Az egyezség az volt, hogy minden második vasárnap otthon pihenős lesz, és ez most második hétvége. Én arra számítottam, hogy ma egész nap együtt leszünk, olyan jól esne, ha ezen a vasárnapon tényleg teljes egészében teljesülne a kívánságom! Kérlek, maradj velem!
- Ez igazán ügyes volt - nyugtázta a Coach, és ismét Flórához intézte a szavait.
- Flóra, most mit érzett, amíg Zalánt hallgatta?
- Most valami meleg érzés futott át rajtam. Ha így beszélne velem és nem utasítgatna meg követelőzne, azt hiszem, nem esne nehezemre vele tölteni az egész napot.

Ismét véget ért egy ülés. Hőseink sokat haladtak előre. Megtanulták kívánságukat úgy kifejezni egymás felé, hogy az ne legyen a másik számára frusztráló. Már csak a házi feladat maradt hátra.
A Coach arra kérte ügyfeleit, hogy csinálják továbbra is a történtek naplózását, a kritikus megjegyzéseiket is papírra vessék és ne a másiknak mondják, ahogyan azt az előző héten tették.
- Ha jól értettem - mondta a Coach befejezésül - a jövő hét kritikus, hiszen Ábel születésnapja lesz, amivel kapcsolatban voltak és lehetnek is még konfliktusaik. Kérem, hogy a ma megtanult kommunikációs technikát igyekezzenek alkalmazni a nézeteltéréseik során! Ha történik ilyen eset, azt minél részletesebben jegyezzék fel, hogy a következő ülésen meg tudjuk beszélni! Szép hetet kívánok!

Szereplőink izgalmas hétnek néznek elébe. Bizonyára Ön is kíváncsi, hogy sikerült-e békésen megünnepelni Ábel születésnapját. Várom a folytatásban!

Ha szeretné megtanulni, hogy hogyan érvényesítse akaratát a családban úgy, hogy a családi béke megmaradjon és a kívánságai is teljesüljenek, forduljon hozzám bátran, és én segítek ebben!

                                                               Kóbor Virág, az Ön Life-coach partnere,
                                                               virag.kobor kukac gmail.com

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése